March 30, 2012

שיפור יציבה לנערים ובכלל - מה זה רומבויידים

אני מטפל בנער הסובל מליקויי יציבה וחשבתי לשתף אתכם במספר דרכים לטפל במצבים דומים לזה.

יציבה לקוייה היא מטרד חברתי לנערים והשפעתה על הבריאות המיידית ובגילאים בוגרים היא רבה. על כן, יש לטפל ביציבה לקוייה מוקדם ככל האפשר על מנת למנוע פגיעה בבטחון העצמי של הילדים, לחסוך להם את ההתמודדות עם ליגלוגם של ילדים ונערים אחרים בסביבתם העלולה להביא להסתגרות וניתוק חברתי ולפעמים להצריך טיפול פסיכולוגי יקר.

מדובר במקרה של קיפוזיס, קרי, החלק העליון של עמוד השדרה ממש מתחת לחוליות הצוואר, נוטה קדימה באופן מופרז. למצב זה מתלוות בד"כ כתפיים שמוטות והרחקה של השכמות זו מזו, קרי מעמוד השדרה.

בנוסף על טיפול במגע שנועד להרגיע את הנער, לשחרר ולהאריך שרירים מכווצים כתוצאה מיציבה לא נכונה, כדוגמת הפקטורליס, תיקון מנחי גוף לא נכונים  ועבודה פסיבית ואקטיבית על שרירים אותם רוצים לחזק, מתבסס חלק מהטיפול על תרגילים לחיזוק שרירים. הטיפול בנער מיועד גם לחזק את ההערכה העצמית שלו דרך החווייה המשחררת ועידדו להגיע להישגים שישפרו את איכות החיים שלו בכללותם. זהו אתגר שאין רבים כמותו בטיפול באנשים והתגמול שבהצלחת הטיפול הוא רגשי, רוחני, אף יותר מהגמול הכספי.

ליציבה נכונה חשובים מספר שרירים, ביניהם ניתן למנות את שרירי ריצפת האגן, שרירים זוקפי הגב, שרירי חגורת הבטן ושרירי הרומבויידס הקושרים את השכמות לעמוד השדרה.

בחיבור זה נתמקד בשרירי הרומבויידס. חיזוק שרירים אלה מאפשר לנער לייצב את השכמות במנח אנטומי תקין ולשחרר לחץ מהצוואר ועמוד השדרה. תחשבו על זה, השכמות מתקרבות זו לזו, הכתפיים יורדות וסובבות לאחור, הצוואר נזקף והגוף מתארך כלפי התקרה.

בכל מקרה של עבודה על יציבה ושרירים עמוקים, מומלץ לבצע תרגילים בשכיבה ופחות בעמידה על מנת לשחרר את הנער ממגבלות חשיבה על עמידתו, ולשחרר לחצים אורכיים על עמוד השדרה בעת ביצוע התרגילים.

ראשית אני עובד על הארכה ואח"כ על חיזוק בכיווץ אקצנטרי וקונצנטרי או סטטי כנגד כוח.

תרגיל לחיזוק הרומבויידס מתבצע בשכיבה על הבטן כאשר הידיים מונחות לצידי הגוף כאשר כפות הידיים פונות לתקרה, הזרת פונה הרחק מהגוף.
המטופל מרים את החזה והראש מהקרקע, הידיים מתרוממות גם הן מהקרקע תוך כדי סיבוב כפות הידיים החוצה עד שהזרת מצביעה לקרקע. השכמות מתקרבות זו לזו והראש נוטה בזוית 45 מעלות מהקרקע. אין לאמץ אץ הצוואר.
מחזיקים כמה שאפשר בלא להכאיב וחוזרים לשכיבה במצב המוצא.
חוזרים על התרגיל מספר פעמים.

תרגילים נוספים לחיזוק הרומבויידס ...
בעמידה מול קיר, הנער פושט את ידיו לפנים מול הכתפיים ודוחף את הקיר במרפקיםכמעט נעולים, כך שהשכמות שלו מתקרבות זו לזו תוך כדי בלימת משא גופו ואח"כ מתרחקות זו מזו וחוזר חלילה מספר  סטים של 15 רוטינות בכל סט .
בעמידה זקופה, בידיים ברפקים כפופים בגובה הכתפיים, הרחקה 90 מעלות בכתפיים, מושכים את המרפקים לאחור, מקרבים את השכמות אט אט ומשחררים וחוזר חלילה מספר סטים של 15 רוטינות בכל סט.
ניתן לשנות את גובה המרפקים מהריצפה ולחזור על התרגיל (מידת הרחקה קטנה מ 90 מעלות בכתפיים) כדי לחזק חלקים שונים של שרירי הרומבויידס.
ניתן לבצע את התרגיל עם רצוע הנאחזת בכפות הידיים ומחוברת למאחז קבוע כגון קיר או מעקה או ידית של דלת :) ... מושכים את הגוף קדימה ומקרבים את השכמות כנגד כוח ולהיפך, משחררים את הגוף לאט כנגד כוח.

ישנם תרגילים רבים נוספים לחיזוק שרירי הרומבויידס, זוקפי הגב, הבטן ורצפת האגן המשפיעים על יציבה בריאה. על כך בחיבורים הבאים בבלוג שלי .. היו עימי גם בעתיד.


להיוועצות,  צרו קשר עם דרור בטלפון 052-6954600 או דרך האתר
www.magayad.com



הכותב: דרור בוקאי
Medical Massage Therapist
dror@magayad.com
 052-6954600

No comments:

Post a Comment

Followers