October 4, 2011

סינדרום פריפורמיס - כאב בישבן עם הקרנה לירך אחורי צידי ו/או גב תחתון

קורה לכם שמופיע כאב בישבן בעל אופי יורה / דוקר? בשלב מתקדם יותר, מוקרן הכאב לירך אחורי צידי ו/או לגב תחתון? יש לכך הסבר ואף טיפול, גם עצמי וגם בקליניקה

בין עצם הירך לעצם האגן מחובר שריר הנקרא פריפורמיס. בתוך השריר או תחתיו, עובר עצב המגיע מעמוד השדרה, גב תחתון, לכיוון הירך האחורית והצידית (חיצוני) הנקרא סיאטיק. כשהפריפורמיס מתכווץ הוא  עלול ללחוץ על הסיאטיק ולגרום לכאב מקומי באזור הישבן או מוקרן מעלה ומטה - זה נקרא סינדרום פריפורמיס
זהירות - הכאב דומה לכאב גב תחתון עם הקרנה לרגל בו מעורב עצב הסיאטיק ו/או בלט / פריצת דיסק
אבחנה מבדלת - בכאב שמקורו בפריצת דיסק בגב תחתון הכאב מופיע לראשונה בגב תחתון ומתפתח לכיוון כאב מוקרן לירך ואילו בסינדרום פריפורמיס מופיע הכאב תחילה בישבן
הפתרון - מתיחות ועיסוי רפואי
מתיחות ניתן לבצע לבד על פי ההדרכה הבאה
א.  עמידה על ארבע (ברכיים וכפות ידיים) ולאחר מכן אוספים את הברך של הרגל הכואבת לכיוון הבטן ובאלכסון לצידו האחר של הגוף כך שעקב אותה הרגל מחוץ לירך של הרגל השניה (זוית 90 מעלות בין הירך והשוק). משקיעים את הגוף על הברך של הרגל הכואבת , הנמצאת מתחת לבטן, עד לתחושה של מתיחה נסבלת (סף כאב)  בירך החיצוני והישבן הכואבים. נשארים במצב זה עד 60 שניות בגבול הסיבולת ומבצעים מספר פעמים
ב. שכיבה על הגב כשעקב הרגל בצד הכואב מונח על הברך של הרגל האחרת. מרימים את הברך של הרגל הבריאה לכיוון הבטן (ניתן להניח את העקב של רגל זו על כיסא, זוית 90 מעלות בין הירך והשוק) ובשתי הידיים מושכים את הברך שברגל הכואבת באלכסון לכיוון המותן בצד האחר של הגוף עד לתחושת סף כאב נסבלת. מחזיקים במצב זה 60 שניות או עד גבול היכולת. מבצעים מספר פעמים
הערה חשובה - אם לא ברורה התפתחות הכאב, מומלץ גם כאבחנה מבדלת בכל מקרה של כאבי גב תחתון, ישבן וירך לבצע את הטיפול המומלץ כאן 
האמור כאן אינו מהווה תחליף לקבלת אבחנה רפואית מרופא אורטופד בכל מקרה של כאבים כמו אלה המתוארים בכתבה זו

אצלנו, במגע ידיים עיסוי רפואי, נשמח לסייע בטיפול בכאב סיאטיק או ב- סינדרום פריפורמיס באמצעות עיסוי, טיפול בנקודות טריגר ומתיחות שרירים הקשורים לאזור הכאב. צרו קשר עם דרור: 052-6954600 או דרך האתר 
www.magayad.com
הכותב: דרור בוקאי
Medical Massage Therapist
dror@magayad.com
 052-6954600

1 comment:

  1. לד"ר בוקאי
    כיוון שהמאמר שמתאר בדיוק את הבעיה שלי מלפני שנה וחצי ברצוני לברר אם הנך עובד עדיין בקסריה .
    אני גרה ליד עפולה ובני בכרכור וזה עדיין בטווח
    הנהיגה שלי לכן אשמח לבקר בקליניקה שלך אחרי קבלת התשובות לשאלות שלי
    הכאבים שקשה למקד אותם כוללים גב תחתון ישבן וירך
    כשאני משתהלת אני מרגישה כאב חד
    הכאב החל בספטמבר אשתקד ואחרי ביקורים אצל האורטופד - מיפוי עצמות , זריקות,כדורים, דיקור וכו CT
    אני עכשיו בטיפול משולב פיזיוטרפיה ואולטרסונד
    אני בת 75 פעילה בקונטרי קלוב (פחות מאז הבעיה
    משתתפת בטיולים ובדרך כלל ביום אפשר לסבול
    הבעיה פחות אקוטית מאשר לפני כמה חודשים אבל בלילות בשכיבה הכאב מציק ומוריד לי 50% מאיכות החיים ונראה לי שזה הופך לכרוני
    פרט לבעיות של הגיל שלי ובלט מסויים בעמוד השידרה
    לא בדיוק מצאו פתרן איך אוכל להתפטר מהכאב הזה
    האם אתה חושב שאתה יכול לעזור ?
    בברכת חג שמח
    תלמי שושנה מושב בלפוריה
    talmis@walla.com

    ReplyDelete

Followers